Tytuł zawodowy Inżynier Europejski (EUR ING) jest międzynarodowym certyfikatem zawodowym inżyniera, akceptowanym w wielu krajach europejskich, wprowadzonym w 1987 r. W Polsce tytuł „Eur Ing” nadawany jest od 1992 r. Tytuł ten przyznawany jest przez FEANI (Féderation Européenne d’Associations Nationales d’Ingenieurs Europejska Federacja Krajowych Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych) zrzeszającą stowarzyszenia inżynierskie z 27 krajów, po jednym z każdego kraju.

Polskę reprezentuje w FEANI Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT. FEANI posiada status konsultatywny UNESCO, UNIDO i Rady Europy i współpracuje z Komisją Europejską w sprawach dotyczących zawodu inżyniera oraz uznawania dyplomów inżynierskich dla celów akademickich i zawodowych.

O tytuł EUR ING mogą ubiegać się wyłącznie inżynierowie czynni zawodowo (bez ograniczeń wiekowych), zrzeszeni w narodowych organizacjach członkowskich FEANI (w Polsce jest to Naczelna Organizacja Techniczna Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych, w ramach której działa między innymi Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa), którzy:

- ukończyli uczelnię techniczną i kierunek studiów inżynierskich znajdujących się w Indeksie FEANI
i posiadają dyplom;

- posiadają udokumentowane doświadczenie inżynierskie, wynoszące z nominalnym czasem studiów minimum 7 lat, pracę na stanowiskach inżynierskich oraz dorobek w zawodzie inżyniera; w polskich realiach to pięcioletni okres studiów: posiadanie tytułu mgr inż. i minimum 2 lata pracy zawodowej (uwaga! praca badawcza, badawczo-dydaktyczna i dydaktyczna nie jest uznawana przez FEANI za pracę inżyniera); wykazują się czynną znajomością przynajmniej jednego z języków FEANI (angielskiego, francuskiego lub niemieckiego);

- zobowiązują się do przestrzegania kodeksu etycznego FEANI.

Opłata rejestracyjna podawana przez FSNT NOT to 280 €. Tytuł Eur Ing jest w pełni honorowany w Wielkiej Brytanii, w przypadku innych krajów brak jest szczegółowych regulacji i decyzja o uznaniu kwalifikacji zawodowych należy do krajowych koordynatorów tytułów inżynierskich mimo, że Dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca kwalifikacji zawodowych nr 89/48/EEC, ogólnie zwalnia posiadacza tytułu „Eur Ing” z dodatkowych egzaminów czy nostryfikacji krajowego dyplomu inżyniera na terenie całej Unii.

Polskim koordynatorem procedur przyznawania tytułu Eur Ing jest FSNT NOT. Pełną procedurę nadawania tytułu Eur Ing oraz wszelkie niezbędne dokumenty aplikacyjne w językach: angielskim, francuskim i niemieckim znajdują się na stronie: https://not.org.pl/o-not/tytul-zawodowy-inzyniera

Lista uczelni, których dyplomy są uznawane przez FEANI znajduje się na stronie: https://www.feani.org/european-engineering-education-database/eeed-database

Osoby zainteresowane ubieganiem się o tytuł EUR ING mogą składać aplikacje mailowo bezpośrednio do Pani Michaliny Nowak: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. i wstrzymać się z opłatą rejestracyjną do chwili gdy wszystkie dokumenty zostaną zatwierdzone (również dyplom studiów wyższych) - wówczas należy wpłacić wymaganą kwoty oraz przesłać dokumentów w formie papierowej. Jeżeli kierunki, które absolwenci ukończyli kilkadziesiąt lat temu, obecnie funkcjonują pod inną nazwą, należy mieć potwierdzenie (może być mail z uczelni), że jest to kontynuacja tego samego kierunku, ale pod inną nazwą. Z reguły wszystkie wątpliwości związane z kierunkiem studiów FSNT NOT stara się rozwiązać na korzyść osób ubiegających się o tytuł EUR ING, także w przypadku absolwentów WAT.

Oprócz tytułu zawodowego Inżyniera Europejskiego absolwenci kierunków technicznych mogą ubiegać się o Europejską legitymację zawodowa inżyniera, która jest pierwszym, powszechnie akceptowanym we wszystkich 33 europejskich krajach członkowskich FEANI dokumentem: http://kzi.enot.pl/index.php/karta-inzyniera

Ten dokument potwierdza, że mający ją inżynier jest inżynierem z dyplomem akredytowanego uniwersytetu lub technicznej szkoły wyższej. Europejska legitymacja zawodowa, nawiązując do zmian zawartych w Dyrektywie Unii Europejskiej, przyspiesza i upraszcza procedurę uznawania kwalifikacji zdobytych w innym kraju, jednocześnie zwiększając jej przejrzystość. Karta Zawodowa Inżyniera ma na celu zwiększenie mobilności inżynierów, uproszczenie poruszania się po europejskim rynku pracy i ułatwienie pierwszego kontaktu z pracodawcą. Posiadanie Karty Zawodowej Inżyniera jest rodzajem „dowodu osobistego” inżyniera. Pracodawca otrzymuje natomiast gwarancję, że ma do czynienia z wykwalifikowanym inżynierem. Nie będzie musiał sprawdzać czy kandydat do pracy ukończył studia na odpowiednim poziomie, czy ma potrzebną praktykę zawodową. Te wszystkie informacje umieszczone są na Karcie.

Ponadto na stronie Krajowego Centrum Europass https://europass.org.pl/ prowadzonego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji https://www.frse.org.pl/ istnieje możliwość uzyskania europejskiego zestaw dokumentów, dzięki którym można potwierdzić swoje umiejętności
i kwalifikacje w sposób zrozumiały i skuteczny w całej Europie.