|
Dane adresowe: Instytut Inżynierii Lądowej (budynek 57 pok. 110 oraz pok. 121) |
Zakłady Instytutu Inżynierii Lądowej 1. Zakład Budownictwa Ogólnego (ZBO) 2. Zakład Budownictwa Komunikacyjnego (ZBK) 3. Zakład Inżynierii i Infrastruktury Wojskowej (ZIW) 4. Zakład Budownictwa Specjalnego (ZBS)
|
Lista zbiorcza publikacji Instytutu Inżynierii Lądowej Badania Instytutu folder Harmonogram zaliczeń poprawkowych
|
Dyrektor Instytutu dr hab. inż. Jarosław Siwiński, prof. WAT |
Z-ca dyrektora Instytutu ds. technicznych mjr mgr inż. Paweł Muzolf |
Sekretariat:
Małgorzata Adamczewska; email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Elżbieta Oględzińska; email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Pracownicy administracyjni i techniczni:
Stanisław Stefanowski
Jarosław Kowalski
Tadeusz Łuczak
Adam Wątły
Instytut Inżynierii Lądowej powstał 1 października 2019 roku z połączenia dwóch katedr: Katedry Budownictwa Ogólnego i Infrastruktury Wojskowej oraz Katedry Budownictwa Komunikacyjnego i Inżynierii Wojskowej w wyniku reorganizacji struktur Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji. Instytut składa się z czterech zakładów: Zakładu Budownictwa Ogólnego (ZBO), Zakładu Budownictwa Komunikacyjnego (ZBK), Zakładu Budownictwa Specjalnego (ZBS) oraz Zakładu Inżynierii i Infrastruktury Wojskowej (ZIW). Zadania dydaktyczne i naukowe realizowane w Instytucie są kontynuacją i twórczym rozwijaniem zadań realizowanych wcześniej w katedrach. Protoplastą Instytutu Inżynierii Lądowej był powołany w 1951 roku Fakultet Wojsk Inżynieryjnych, który w 1958 roku przekształcił się w Wydział Inżynieryjno - Saperski. W wyniku kolejnej reorganizacji wydziału, w 1979 roku powstaje Instytut Inżynierii i Komunikacji Wojskowej z płk prof. Tadeuszem Białobrzeskim na czele. Instytut po 1985 roku zredukowano do katedry o tej samej nazwie. Kolejna reorganizacja struktur wydziału ma miejsce w 1994 roku, kiedy na skutek połączenia Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji oraz Wydziału Chemii i Fizyki Technicznej powstaje Wydział Inżynierii Lądowej, Chemii i Fizyki Technicznej. Jedną z komórek organizacyjnych staje się Instytut Inżynierii Wojskowej, który w 2003 roku zmienia nazwę na Instytut Inżynierii Lądowej i Geodezji, w ramach którego działały zakłady: Dróg Mostów i Lotnisk oraz Technologii i Organizacji Budowy. W maju 2006 roku Senat WAT podjął uchwałę o utworzeniu z dniem 1 września tego roku Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji. W jego strukturach powstają katedry: Katedra Inżynierii i Komunikacji oraz Katedra Budownictwa, które pozostały w nich do 31.08.2012 roku. W ramach restrukturyzacji Wydziału, z połączenia obu katedr w dniu 1 września 2012 roku powstaje Instytut Inżynierii Lądowej. Od 1 października 2016 roku w wyniku restrukturyzacji Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji ponownie z Instytutu powstają dwie katedry: Katedra Budownictwa Ogólnego i Infrastruktury Wojskowej oraz Katedra Budownictwa Komunikacyjnego i Inżynierii Wojskowej.
Na potrzeby MON prowadzone są jednolite studia magisterskie na kierunku budownictwo w specjalnościach:
- Inżynieria wojskowa,
- Infrastruktura wojskowa.
Studentom cywilnym Instytut Inżynierii Lądowej oferuje studia stacjonarne i niestacjonarne I i II stopnia na kierunkach:
- Budownictwo,
- Budowa dróg i mostów (tylko I st.).
Instytut prowadzi studia podyplomowe Eksploatacja obiektów infrastruktury wojskowej oraz kursy dokształcające i doskonalące:
- Zarządzanie, utrzymanie i eksploatacja wojskowych bocznic kolejowych oraz wojskowego taboru kolejowego,
- Eksploatacja wojskowej infrastruktury lotniskowej,
- Eksploatacja wojskowej infrastruktury specjalnej,
- Potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
- Szkolenie wojskowe kandydatów na oficerów terytorialnej służby wojskowej w grupie osobowej saperska.
Instytut przygotowany jest do prowadzenia studiów podyplomowych i kursów dokształcających w zakresie:
- organizacji inwestycji budowlanych,
- technologii i organizacji w budownictwie,
- projektowania, budowy i modernizacji dróg kolejowych,
- eksploatacji i osłony technicznej infrastruktury transportowej w sytuacjach kryzysowych,
- dostosowania lotnisk wojskowych do standardów NATO,
- zabezpieczania obiektów budowlanych przed skutkami ataków terrorystycznych.
Instytut Inżynierii Lądowej prowadzi badania związane z:
- problemami technicznymi, technologicznymi i organizacyjnymi projektowania, budowy oraz eksploatacji infrastruktury budowlanej i transportowej,
- problemami przygotowania, projektowania i realizacji przedsięwzięć budowlanych, w tym przede wszystkim infrastruktury obronnej i transportowej,
- procesami wykorzystania mostów i wiaduktów składanych oraz mostów pływających do zabezpieczenia infrastruktury transportowej/komunikacyjnej w sytuacjach kryzysowych,
- analizą oddziaływań wyjątkowych, w tym obciążeń dynamicznych na materiały i elementy konstrukcji budowlanych,
- projektowaniem, budową i eksploatacją komunikacyjnych obiektów inżynieryjnych,
- projektowaniem elementów konstrukcyjnych oraz wyposażenia schronów,
- projektowaniem systemów wentylacyjnych obiektów specjalnych
- kształtowaniem budowli narażonych na wybuch zewnętrzny i wewnętrzny,
- analizą oddziaływania wyjątkowego generowanego atakami terrorystycznymi na elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych,
- projektowaniem konstrukcji zabezpieczających przed skutkami ataków terrorystycznych,
- modelowaniem dynamicznych właściwości materiałów i konstrukcji,
- modelowaniem zjawisk falowych w elementach konstrukcyjnych i ośrodkach posadowienia budowli,
- metodami numerycznymi analiz elementów konstrukcyjnych,
- optymalnym projektowaniem konstrukcji i obiektów budowlanych,
- określaniem strumieni ciepła i wilgoci w elementach konstrukcji budynku,
- identyfikacją procesów przenikania, konwekcji i promieniowania ciepła oraz procesów dyfuzji, parowania i absorbcji pary wodnej,
- badaniem nieustalonych procesów wymiany ciepła i wilgoci w budynku,
- stosowaniem kryteriów efektywności energetycznej i finansowej w ocenie przedsięwzięć budowlanych.
- badaniem materiałów budowlanych
- Projekt pn. „Badania sztywności nawierzchni kolejowej i rozjazdów kolejowych. badania genezy powstawania nierówności elementów nawierzchni kolejowej”. Realizacja luty 2016 r. - styczeń 2017r. i finansowany ze środków Fundacji Grupy PKP w ramach drugiej edycji programu „KOLEJ NA INNOWACJE”.
- Projekt pn. „Badania genezy zjawiska wyboczenia torów na podstawie analizy naprężeń termicznych oraz naprężeń pochodzących od sił dynamicznych w torze bezstykowym na istniejącej linii kolejowej”. Realizacja luty 2016 r. - styczeń 2017r. i finansowany ze środków Fundacji Grupy PKP w ramach drugiej edycji programu „KOLEJ NA INNOWACJE”.
- Badania skuteczności zagęszczania gruntów nawodnionych piaszczystych i oddziaływania parasejsmicznego na obiekty budowlane przy realizacji strzelań ukrytymi ładunkami wydłużonymi materiału wybuchowego. Badania realizowane we wrześniu i październiku 2016 na poligonie WITU w Zielonce. Badania realizowała firma Bakachem sp. z o.o na zlecenie WITU. Opieka naukowa - Wojskowa Akademia Techniczna.
- Projekt pn. „Wpływ oddziaływań klimatycznych na trwałość nawierzchni”. Realizacja grudzień 2013 r. – grudzień 2014r. i finansowany ze środków Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji.
- PBU 305.WAT/2005 - Projekt koncepcyjny poszerzenia jezdni drogowego mostu składanego DMS-65 do 6,20m.
- Grant Nr T00A03918 - Studia i analiza projektowa wykorzystania konstrukcji składanych do budowy obiektów komunikacyjnych.
- Grant KBN Nr T07E02910 - Systemy wspomagania decyzji technicznych i technologiczno – organizacyjnych zadań inżynieryjnych warunkach niepewności i ryzyka.
- Grant KBN Nr T00A03220 - Analiza dynamiczna mostów składanych eksploatowanych w warunkach osiadania podpór.
- Grant KBN Nr T00A02620 - Metoda szybkiej oceny nośności uszkodzonych mostów składanych.
- Automatyczny zawór przeciwwybuchowy nowej generacji.
- Metoda numerycznej symulacji nieliniowych procesów dynamicznego odkształcania kompozycji materiałowych i strukturalnych.
- Technologia wzmocnień obiektów budowlanych na wypadek ataku terrorystycznego - projekt badawczy MNiSzW.
Pracownicy Instytutu posiadają uprawnienia konstrukcyjno-budowlane oraz wyburzeniowe, w zakresie projektowania i wykonawstwa obiektów budowlanych bez ograniczeń. Posiadają również uprawnienia rzeczoznawcy budowlanego w pełnym zakresie oraz uprawnienia inspektora mostowego. Pracownicy Instytutu występują ponadto, jako biegli sądowi, w opiniowaniu na zlecenie sądów, spraw z zakresu budownictwa, a także uczestniczą w pracach komitetów technicznych Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
Instytut specjalizuje się w wykonywaniu ekspertyz budowlanych i naukowo-technicznych dotyczących:
- diagnostyki obiektów budowlanych w zakresie określenia ich stanu technicznego oraz przedstawienia propozycji technologii robót budowlanych polegających na usunięciu występujących uszkodzeń i nieprawidłowości w elementach konstrukcyjno-budowlanych wraz z analizą opłacalności remontów,
- zabezpieczeń technicznych obiektów budowlanych przed oddziaływaniami wyjątkowymi,
- procesu budowlanego realizowanych inwestycji budowlanych, w tym Programu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa w Polsce.
- oceny zagrożeń budynków w wyniku potencjalnego wybuchu w magazynie materiałów i przedmiotów wybuchowych,
- oceny odporności konstrukcji na obciążenia wyjątkowe (wybuch mieszaniny paliwowo-powietrznej, katastrofy komunikacyjne),
- oceny szkodliwości drgań wywołanych ruchem komunikacyjnym (w tym przejazdami metra) na obiekty budowlane i na ludzi w budynkach,
- oceny oddziaływania placów ćwiczeń (strzelnic i poligonów przykoszarowych) z użyciem materiałów wybuchowych na budynki i ludzi w budynkach,
- oceny bezpieczeństwa realizacji prac rozbiórkowych z użyciem materiałów wybuchowych i ich wpływu na otoczenie,
- badania szkodliwości prowadzenia prac z użyciem materiałów wybuchowych w gruncie (w tym w trakcie zagęszczania metodą wybuchową) na obiekty budowlane i ludzi w budynkach,
- badania odporności szyb, okien, drzwi i fasad na wybuch zgodnie z obowiązującymi normami,
- badania niszczące i nieniszczące materiałów konstrukcyjnych wraz z opinią techniczną,
- ocena stanu technicznego konstrukcji żelbetowych masywnych z wykorzystaniem techniki Impact Echo i s’MASH Impulse Response System,
- diagnostyki nawierzchni drogowo - lotniskowych w zakresie analizy uszkodzeń, trwałości zmęczeniowych oraz badań właściwości użytych do budowy materiałów.
Przykłady ekspertyz naukowo-technicznych i budowlanych w dziedzinach:
Zabezpieczenia obiektów
- PROJEKT BUDOWLANY stalowej konstrukcji nośnej budowli ochronnej rozbudowanych i nadbudowanych obiektów Ambasady RP w Bagdadzie (Irak) - 2008 r.
- EKSPERTYZA NAUKOWO TECHNICZNA dotycząca zabezpieczenia technicznego i budowlanego kompleksów zamkniętych, z uwzględnieniem różnych stanów zagrożeń terrorystycznych oraz specyfiki przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - 2009 r.
- EKSPERTYZA NAUKOWO TECHNICZNA dotycząca standardów zabezpieczenia pawilonu ochrony oraz budynków ambasady RP w Kabulu wraz z wytycznymi projektowymi ochrony budowlano-mechanicznej - 2010 r.
Zabytkowych obiektów budowlanych
- PROJEKTY KONSTRUKCYJNO-BUDOWLANE naprawy gzymsu kordonowego oraz wykonania izolacji przeciwwodnej stropu z ociepleniem wieży (dzwonnicy) kościoła św. Anny w Warszawie - 2004 r.
- PROJEKT remontu i zabezpieczenia przeciwwodnego Kościoła św. Krzyża wraz z inwentaryzacją Kościoła Dolnego - 2006 r.
- EKSPERTYZA BUDOWLANA zawilgoconych murów Nekropolii Świętokrzyskiej w Dolnym Kościele Bazyliki Mniejszej Św. Krzyża przy ul. Krakowskie Przedmieście 3 w Warszawie - 2007 r.
- EKSPERTYZA BUDOWLANA stanu technicznego budynku Pałacu Staszica znajdującego się przy ul. Nowy Świat 72 w Warszawie - 2007 r.
- PROJEKT TECHNICZNY wzmocnienia konstrukcji kopuły kościoła św. Anny w Wilanowie - 2009 r.
- EKSPERTYZA NAUKOWO-TECHNICZNA dotycząca oceny stanu technicznego i wskazania optymalnej metody wykonania stabilizacji ściany oporowej – zagrożonej katastrofą budowlaną – zlokalizowanej na ulicy Brzozowej w Warszawie - 2012
Obiektów infrastruktury komunikacyjnej
- EKSPERTYZA dotycząca możliwości i sposobu naprawy posadzki przemysłowej w hangarze nr 23 na terenie jednostki wojskowej w Mińsku Mazowieckim.
- Opinia ekspercka dotycząca wyceny prac niewykonanych w ramach umowy na zaprojektowane i wybudowanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Etap I - rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej”
- EKSPERTYZA TECHNICZNA odcinka autostrady A-2 od km 348+100 do km 353+100 - 2005 r.
- EKSPERTYZA TECHNICZNA drogi ekspresowej S-1 na odcinku Pyrzowice-Podwarpie od km 1+558,35 do km 11+004,56 - 2007 r.
- EKSPERTYZA TECHNICZNA obiektu mostowego nr 39T w ciągu drogi krajowej nr 8 – Węzeł Marywilska: wiadukt południowy nad torami PKP Warszawa Toruńska, zjazd z Trasy Toruńskiej w kierunku południowym - 2007 r.
- EKSPERTYZA wiaduktu drogowego nad Centralną Magistralą Kolejową w ciągu drogi gminnej nr 113004E w m. Narty gminy Biała Rawska - 2008 r.
- PRZEGLĄD SPECJALNY kolejowego mostu stalowego linii 014 Łódź Kaliska – Tuplice w km 33,190 - 2009 r.
- OPINIA NAUKOWO-TECHNICZNA dotycząca przyczyn powstania zarysowań obiektów inżynierskich na budowie drogi ekspresowej S-8 od węzła Konotopa do węzła Prymasa Tysiąclecia w Warszawie na odcinku od km 1+099 do km 6+000 - 2009 r.
Weryfikacji projektów
- EKSPERTYZA BUDOWLANA - kompleksowa weryfikacja konstrukcyjno-budowlana głównej konstrukcji nośnej zadaszenia Stadionu Miejskiego przy ul. Bułgarskiej w Poznaniu wraz ze sprawdzeniem właściwie przyjętych obciążeń stałych i użytkowych, w tym klimatycznych oraz przeprowadzeniem statyczno - wytrzymałościowych normatywnych obliczeń sprawdzających - 2009 r.
- WERYFIKACJA PROJEKTU WYKONAWCZEGO - „Parkowe i rekreacyjno-sportowe urządzenie terenu wraz ze sztucznym lodowiskiem pomiędzy ulicami: Majdańską, Kruszewskiego, Krypską i Stocką w Warszawie” w zakresie rozwiązań architektonicznych, konstrukcyjnych, drogowych wraz z zagospodarowaniem terenu - 2009 r.
- Ekspertyza techniczna dotycząca kompleksowej oceny konstrukcji schodów kaskadowych Stadionu Narodowego, bez schodów ruchomych, w oparciu o analizę rozwiązań i stanu wytypowanych elementów w ciągach schodów przy stanie zaawansowania ich budowy na dzień 1 lipca 2011 r. - 2011 r.
Oceny wpływu budowy na obiekty pobliskie
- Opinia techniczna oddziaływania budowy II Etapu zespołu biurowego West Station na sąsiadujące tory i mur oporowy - PKP Warszawa Zachodnia
- PROJEKT MONITORINGU istniejących budynków sąsiednich podczas realizacji obiektu biurowego o pow. 30 000 m2 „Wolf Immobilien Marszałkowska” w Warszawie przy skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Żurawiej w celu oceny wpływu planowanej zabudowy na bezpieczeństwo tych obiektów - 2007 r.
- EKSPERTYZA TECHNICZNA: wpływu planowanej zabudowy na terenie dawnych Zakładów „Foton” w Warszawie przy ul. Wolskiej /Skierniewickiej na bezpieczeństwo już istniejących budynków zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie robót - 2007 r.
Projekty konstrukcji nawierzchni drogowo - lotniskowych
- PROJEKT prefabrykowanej żelbetowej płyty lotniskowej do szybkiego remontu nawierzchni na lotnisku Kraków-Balice.
- PROJEKT prefabrykowanych żelbetowych wyspowych progów zwalniających dla miasta Warszawy. Praca na zlecenie ZDM Warszawa.
- PROJEKT ORAZ STANDARDY WYKONAWCZE betonowych zatoczek autobusowych dla miasta Warszawy. Praca na zlecenie ZDM Warszawa.
Projektowanie i realizacja prac rozbiórkowych z użyciem materiałów wybuchowych
Obiekty budowlane
- EKSPERTYZA TECHNICZNA dotycząca przyczyn katastrofy budowlanej hali magazynowej centralnego magazynu części zamiennych Renault w Święcicach,
Pracownie Instytutu, wykorzystywane do celów dydaktycznych to:
- Pracownia Diagnostyki Konstrukcji,
- Pracownia Mechaniki Gruntów i Płynów
- Pracownia Konstrukcji i Diagnostyki Nawierzchni,
- Pracownia "Mikropoligon".
Pracownie Instytutu, wykorzystywane do celów badawczych to:
- Pracownia Materiałów Budowlanych,
- Pracownia Diagnostyki Nawierzchni.
Instytut Inżynierii Lądowej w ramach działalności naukowo badawczej współpracuje z:
- Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- Departamentem Infrastruktury MON,
- Inspektoratem Wsparcia Sił Zbrojnych,
- Stołecznym Zarządem Infrastruktury,
- Zarządem Inżynierii Wojskowej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych,
- Wyższą Szkołą Oficerską Wojsk Lądowych we Wrocławiu,
- Szefostwem Transportu i Ruchu Wojsk SG WP,
- Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu,
- Zakładem Inwestycji organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego,
- Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad,
- Instytutem Badawczym Dróg i Mostów,
- Instytutem Kolejnictwa,
- Urzędem Transportu Kolejowego,
- Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych,
- Polskimi Liniami Kolejowymi S. A.,
- Politechniką Krakowską, Politechniką Warszawską, Politechniką Wrocławską oraz Politechniką Białostocką,
- Stowarzyszeniami naukowo-technicznymi FSNT NOT: PZITB, SITK RP, TNOiK,
- Wojskowym Biurem Projektów Budowlanych spółka z o.o. we Wrocławiu,
- Centrum Produkcji Wojskowej Huty Stalowa Wola S.A.,
- Komendą Główna Państwowej Straży Pożarnej,
- Głównym Urzędem Nadzoru Budowlanego,
- Warszawskim Centrum Postępu Techniczno-Organizacyjnego Budownictwa –WACETOB,
- PKP CARGO S.A,
- WARBUD S.A,
- BUDIMEX,
- P.U.T. GRAW Sp. z o.o.,
- Grupa TRAKCJA PRKiI S.A,
- NeoStrain Sp. z o.o.,
- Track Tec Kol Tram Sp. z o.o.,
- Modzelewski & Rodek sp.j.
- Instytutem Techniki Budowlanej
- Polskim Stowarzyszenie Rzeczoznawców i Biegłych Sądowych
- dr hab. inż. Henryk BAŁUCH
- Płk prof. dr hab. inż. Tadeusz BIAŁOBRZESKI
- Płk dr hab. inż. Ryszard BOCHENEK, prof. WAT
- Płk doc. dr hab. inż. Zbigniew BURSZTYNOWSKI
- Płk dr inż. Jacek DUDZIŃSKI
- Płk mgr inż. Zbigniew DURASIEWICZ
- Płk doc. dr inż. Zdzisław DYLĄG
- Płk dr inż. Julian GOGOL
- Płk mgr inż. Jerzy Robert JARZYNA
- Płk prof. dr hab. inż. Tadeusz KASPROWICZ
- Ppłk mgr inż. Jerzy LISIAK
- Płk dr hab. inż. Roman MARCINKOWSKI prof. WAT i PW
- Płk prof. dr hab. inż. Jan MARSZAŁEK
- Płk mgr inż. Eugeniusz OSIECKI
- Płk dr inż. Jan PODLEWSKI
- Płk doc. dr inż. Jerzy RUTKOWSKI
- dr hab. inż. Franciszek Ksawery SZELĄGOWSKI
- Płk mgr inż. Tadeusz WISŁAWSKI
- Płk dr inż. Andrzej WOLNIEWICZ