Laboratorium:
tel. 261-83-90-62
tel./fax 261-83-94-56
Kierownik projektu:
tel. 261-83-70-02
Administrator IT:
tel. 261-83-74-21
Celem projektu jest doposażenie istniejącego laboratorium Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji w aparaturę umożliwiającą prowadzenie badań betonu siarkowego. Planowanym celem realizacji Projektu jest wzrost potencjału naukowo-badawczego Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji. Wzrost konkurencyjności pozwoli z kolei na zwiększenie szans udziału w projektach organizowanych przez NCN, NCBiR. Dodatkowe wsparcie doświadczonych pracowników może przyczynić się do realizacji licznych projektów B+R.
Projekt przewiduje rozwój laboratorium Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji, którego celem będzie prowadzenie prac badawczych dotyczących betonu siarkowego. W ramach rozbudowy laboratorium planuje się zakup:
W okresie ostatnich 20 lat w wyniku prac prowadzonych głównie w USA i Kanadzie doprowadzono beton polimerowy do perfekcji, poprawiając wszystkie niekorzystne jego cechy. W szczególności z powodzeniem rozwiązano problem „starzenia się” polimerowych materiałów konstrukcyjnych i utraty wytrzymałości. Najnowsze wyniki doświadczeń i obserwacje zrealizowanych wg tych technologii obiektów budowlanych i drogowych, przeprowadzone przez szereg firm i instytutów potwierdzają wysokie parametry nowego materiału, a nawet przekraczają oczekiwania. Polimer siarkowy otrzymywany jest obecnie poprzez modyfikację rozpuszczalnikową siarki odpadowej. Jest to produkt rozpadu siarki odpadowej na fragmenty łańcuchowe, które ulegają kopolimeryzacji z modyfikatorem do związków wielocząsteczkowych w ciekłym rozpuszczalniku. Na obecną chwilę Wojskowa Akademia Techniczna nie dysponuje sprzętem laboratoryjnym umożliwiającym przeprowadzenie badań właściwość betonu siarkowego oraz jego przydatności w budownictwie komunikacyjnym oraz kubaturowym.
Badania betonu wykonanego z wykorzystaniem polimeru siarkowego należy prowadzić zarówno pod kątem wymagań stawianych dla mieszanek mineralno-asfaltowych, a także pod względem wymagań stawianych dla nawierzchni wykonanych w technologii betonu cementowego. Dla dalszego rozwoju technologii i przygotowania jej do wdrożenia na skalę przemysłową, konieczne jest dopracowanie technologii produkcji betonu siarkowego, a w szczególności dopasowanie składu mieszanki do konkretnych zastosowań. W tym celu konieczne jest przeprowadzenie wielu specjalistycznych badań nowego materiału. Rozwijana technologia siarkobetonu może znaleźć szerokie zastosowanie na różnych rynkach związanych z budownictwem przemysłowym, kubaturowym, drogowym oraz militarnym. Realizacja projektu poprawi również warunki pracy kadry naukowej, podniesie jakości kształcenia, zwiększy liczbę studentów studiów doktoranckich. W efekcie wzrosną możliwości opracowania większej liczby rozwiązań innowacyjnych, prowadzenia badań oraz rozwoju nauki i wiedzy. Podniesie się także atrakcyjność Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji, jako partnera dla sektora przedsiębiorstw i sektora przemysłu. Ważnym efektem będzie też podniesienie konkurencyjności, jako partnera badawczego w kraju, jak i na arenie międzynarodowej.
Beton zaprezentowany przez Pana Profesora Żakiewicza SULROCK® przewyższa pozostałe betony dostępne na rynku pod względem wytrzymałościowym, jakościowym i cenowym. Zaproponowana nowa metoda produkcji betonu siarkowego jest przełomowym rozwiązaniem eliminującym wszelkie niedogodności poprzednich sposobów wytwarzania betonów na bazie siarki.
Dla skutecznego osiągnięcia celów Grupa Prof. Żakiewicza zobowiązała się dostarczyć na teren WAT-u zakład produkcyjny o początkowej wydajności ok. 5 ton na dobę dla wytwarzania wystarczającej ilości betonu SULROCK® w celu dokonywania szeregu analiz i doświadczeń. W wyniku tych analiz i obserwacji procesu produkcji specjaliści Wojskowej Akademii Technicznej wykonają szereg usprawnień zarówno w procesie produkcji jak i przy zastosowaniach betonu SULROCK®. Wybrany wariant rozpoczęcia współpracy polegający na zakupie niezbędnej aparatury laboratoryjnej, przy wczesnym etapie rozwojowym technologii pozwoli uniknąć późniejszych ewentualnych błędów przy przemysłowym wdrażaniu technologii, stworzy dla WAT infrastrukturę dydaktyczną, stworzy podstawy do wieloletniej współpracy przy dalszym rozwoju technologii.