Sekretariat:
tel. 261-83-98-67
Opiekun koła:
tel. 261-83-98-67
Administrator IT:
tel. 261-83-74-21
29 czerwca 2013 r. członkowie KNS razem z mgr inż. Bartłomiejem Pieńko udali się na stację II linii metra w Warszawie Nowy Świat-Uniwersytet. Stacja była w trakcie budowy, jednak mimo to udało się ją zwiedzić. Pierwszym przystankiem wycieczki było oczywiście centrum informacyjne budowy II linii metra.
Na miejscu została przedstawiona prezentacja multimedialna obrazująca aktualny stan budowy, technologię oraz napotkane w trakcie budowy problemy i zastosowane w celu ich likwidacji rozwiązania.
Wykonywanie tunelu centralnego odcinka II linii metra odbywa się przy pomocy 4 maszyn TBM niemieckiej firmy Herrenknecht AG. Wybór tej właśnie technologii podyktowany był bardzo niskim ryzykiem osiadania oraz dużą kontrolą parametrów projektowych. TBM uniemożliwia bowiem rozluźnienie i osiadanie terenu wynikające ze zmniejszonego wydobycia urobku w porównaniu z metodą tradycyjną. Tarcza utrzymuje stateczność oraz nie dopuszcza wpływu ciśnienia gruntu i wód gruntowych do wnętrza budowanego tunelu. Po wydrążeniu odpowiedniej odległości tarcza drążąca i przenośnik ślimakowy zatrzymują się, a uruchamia się moduł układający pierścień tunelu. Wykonane ze zbrojonego betonu segmenty są podnoszone i układane za pomocą obracającego się w dwóch kierunkach dźwigu próżniowego. Każdy prefabrykat układany jest tak, by ściśle przylegał do poprzedniego pierścienia i elementów nowego pierścienia. Przerwa powstająca między zewnętrzną ścianą tunelu a gruntem, jest wypełniana wiążąco-uszczelniającą zaprawą, wstrzykiwaną za pomocą wysokociśnieniowych dysz. Dzięki temu tunel jest szczelny oraz osiągnięta jest niezwykła stabilność gruntu. Po ułożeniu pierścienia maszyna odpycha się od niego i rozpoczyna drążenie kolejnego etapu. Dzięki osłonom wnętrze tarczy jest całkowicie osłonięte przed wpływem nacisku gruntu oraz wód gruntowych. Szybkość drążenia tunelu przez TBM to średnio 10-12 m na dobę.
Po części teoretycznej przyszedł czas na zwiedzanie stacji II linii metra Nowy Świat-Uniwersytet. W trakcie wycieczki można było zobaczyć jeszcze niewykończoną konstrukcję żelbetową nie tylko stacji ale również tuneli, którymi będzie przemieszczało się metro. Kolejne poziomy stacji Nowy Świat- Uniwersytet opierają się na słupach żelbetowych przenoszących bardzo duże obciążenia. Ponadto udało nam się odwiedzić dwie strefy, do których po zakończeniu budowy nikt, poza upoważnionymi pracownikami, nie będzie miał wstępu, m.in. strefę oświetlenia i urządzeń technicznych. Podczas wycieczki członkowie KNS zeszli blisko 30 metrów pod ziemię. Na takiej głębokości można było śmiało zapomnieć o panującym na zewnątrz upale oraz cieszyć się miło spędzonym czasem w gronie kolegów.