Sekretariat:
tel. 261-83-90-21
tel./fax 261-83-90-21
Kierownik projektu:
tel. 261-83-77-18
Administrator IT:
tel. 261-83-74-21
OPRACOWANIE METODYKI AEROTRIANGULACJI ARCHIWALNYCH ZDJĘĆ LOTNICZYCH
Opracowanie procedur zapewniających dowiązanie archiwalnych zdjęć lotniczych do obowiązującego układu współrzędnych z wysoką dokładnością.
Aerotriangulacja jest kluczowym procesem technologii, gdyż wysoka dokładność dowiązania zdjęć lotniczych do obowiązującego układu współrzędnych warunkuje uzyskanie wymaganej dokładności współrzędnych punktów załamania granic. Aerotriangulację bloku zdjęć archiwalnych odróżnia od standardowej cały szereg cech wynikających z dużego upływu czasu od wykonania zdjęć, takich jak: niestandardowe i niekorzystne rozmieszczenie fotopunktów; stosunkowo duże błędy współrzędnych fotopunktów; przestarzała technika wykonania zdjęć oraz ich znaczne zniekształcenia radiometryczne i geometryczne. Planowane badania dotyczą pięciu grup procesów, to jest: projektowania aerotriangulacji; pozyskiwania fotopunktów; pomiaru na zdjęciach; parametrów i przebiegu wyrównania pomiarów oraz kontroli wyników aerotriangulacji. Badania w zakresie identyfikacji fotopunktów, ich pomiaru oraz dokumentowania wyników, zarówno na zdjęciach jak i w terenie, będą wykonane na dużym obszarze, na którym zostanie wybranych około 200 fotopunktów. Obiektem doświadczalnym będzie blok zdjęć archiwalnych, w liczbie około 400 zdjęć. Badania pozwolą zweryfikować dotychczasowy pogląd, że szczegółami terenowymi pełniącymi rolę fotopunktów dla zdjęć archiwalnych, mogą być elementy dachów budowli lub elementy małej architektury, gdyż jednie one, po tak dużym upływie czasu, zapewniają dokładność identyfikacji, na zdjęciach i w terenie, nie mniejszą niż 15 cm. Badania będą również miały za cel określenie przydatności bezzałogowych platform lotniczych do pośredniego pomiaru fotopunktów w miejscach trudno dostępnych, a także opracowanie metody i procedury przedwyrównawczego wykrywania błędów grubych w ich pomiarze. W celu ograniczenia wpływu skutków starzenia się zdjęć na wynik końcowy opracowana zostanie metodyka automatycznej analizy deformacji filmu. Zdjęcia o deformacjach większych niż przeciętne, będą wyłączone z ogólnego wyrównania aerotriangulacji, a następnie pomierzone i wyrównane za pomocą specjalnie opracowanych procedur tak, aby nie wpływało to znacząco na całość wyniku. Badania w zakresie wymaganego rozmieszczenia fotopunktów i wymaganej dokładności ich współrzędnych oraz badania dotyczące projektu punktów wiążących, szczególnie w aspekcie homogeniczności dokładności wyniku, zostaną przeprowadzone na drodze komputerowej symulacji aerotriangulacji. Badania w zakresie faktycznie uzyskiwanej dokładności aerotriangulacji, wykonane będą z wykorzystaniem doświadczalnego bloku zdjęć. Zaplanowane są badania dotyczące wyznaczania, w procesie aerotriangulacji, błędów systematycznych pomiaru na zdjęciach spowodowanych deformacjami filmu.